Boost din TV-kampagne med busreklamer
– og opnå en højere kampagnedækning pr. investeret mediekrone.
Out of Home Media og OMG’s analyseenhed Annalect har i samarbejde nu gjort det muligt for bureauer og annoncører at beregne merdækningen, når TV- og busmediet kombineres.
Med tal fra det nyudviklede cross media planning tool står det nu klart, at TV- og busreklamer er en kosteffektiv mediekombination, der kan sikre annoncørerne mod den faldende dækning på ren TV-annoncering.
Hvis du er interesseret i at høre om dine muligheder for at kombinere TV og busreklamer, så kontakt os nedenfor.
Det nye mediebillede udfordrer
de traditionelle TV-reklamer
TV’et som annoncemedie har selvsagt nogle unikke egenskaber, som stadig i høj grad er relevante at indtænke i din kampagneplanlægning. De universer, som en veludført TV-reklame kan skabe, kan blive enormt værdifulde for dit brand og samtidig skabe basis for et stærk genkendeligt visuelt udtryk i resten af dine kampagneaktiviteter. For eksempel på outdoor-reklamer, hvor du er i stand til også at ramme de forbrugere som ikke længere ser kommercielt flow-TV.
Det er en medieplanlægningsøvelse, som nu kan baseres på et solidt datagrundlag.
Hvis du som annoncør ender med i vid udstrækning at genbruge din gamle TV-strategi år efter år, så står du nemlig til at miste rækkevidde på din medieinvestering, og dit budskab vil nå ud til færre potentielle kunder år for år. Det gælder især, hvis du annoncerer til de yngre eller midaldrende målgrupper som målgruppe.
Her er der et markant potentiale for at opnå en stor ekstra kampagnedækning ved at inkludere busreklamer som et stærkt støttemedie til TV-annoncering. Det skyldes selvfølgelig den store forandring, som mediebilledet oplever i disse år, hvor de yngre forbrugere i stigende grad søger væk fra de traditionelle massemedier. Det betyder også, at den gennemsnitlige TV-seer af kommercielt indhold efterhånden har rundet +60 år.
Nå længere ud med kombinationen
mellem TV- og busreklamer
Annalect har i samarbejde med Out of Home Media udviklet et banebrydende værktøj, som kan estimere den samlede dækning på tværs af TV- og busreklamer.
Her bliver det tydeligt, at dine annoncekroner når længere ud til danskerne, når du fordeler dem mellem TV- og busmediet.
Lad os se, hvad der sker med din TV-kampagnes dækning, når du supplerer med busreklamer:
En almindelig TV-kampagne, som løber over to uger med et TRP-tryk på 300 vil have en estimeret gennemsnitlig dækning på:
%
af alle danskere (+12 år)
millioner eksponeringer
Hvis du derimod omlægger din kampagne, så du nøjes med at køre TV-kampagnen med et TRP-tryk på 200 og i stedet investerer i to ugers landsdækkende buskampagne med en share-of-voice (SOV) på 10% som supplement, vil din kampagne få en samlet kampagnedækning på hele:
%
af alle danskere (+12 år)
millioner eksponeringer
En kampagneoptimeringsøvelse som tilmed også i flere tilfælde vil kræve et mindre samlet kampagnebudget – alt afhængig af nuværende TV-indkøb (spotlængde, sæson, m.v.).
Værktøjet visualiserer kampagneeffekterne real-time og tager højde for dobbeltdækning i den del af målgruppen, der både rammes af TV- og busreklamer. Derudover leveres det fulde overblik over din kampagnes dækning og eksponering. Som vist nedenfor her:
Case med tv og bus
Teleselskabet 3
Et eksempel, hvor en annoncør har inkluderet busreklamer som en del af et mediemix, hvor TV spiller en central rolle er teleselskabet 3.
3 øgede rækkevidden på kommunikationen fra deres TV-kampagne ved at overføre det genkendelige brandunivers fra deres TV-reklamer til taktiske kampagnebudskaber, der passede perfekt på bussernes high impact-bagside.
Kampagnen, som var planlagt i samarbejde med mediebureauet Dentsu, blev i februar 2023 kåret til Out of Home Medias Månedens kampagne for at bruge busmediet på gennemtænkt og imponerende vis.
Lad os tales ved
Vil du også øge kendskabet til dit brand og eksponere dit budskab i det offentlige rum? Så kontakt os for at høre mere om mulighederne inden for outdoor marketing.