Taffel
Nogle ting er bare sikre i december. Der er Last Christmas i radioen, brunkager i massevis, kø i boligbutikkerne, æbleskiver i fryseren, Alene Hjemme i fjernsynet, træpyntning i weekenden – og på juleaften er der franske kartofler i rigtig mange danske hjem. Faktisk er der omkring 65% af os, der spiser de sprøde, salte snacks til julemiddagen.
I en foranderlig verden er det rart, når ting er sikre. Og derfor kan vi ikke undgå at trække på smilebåndet, når Estrellas Taffelchips igen i år kører kampagne på vores Eurosize-plakater, nu hvor julen står for døren. Akkurat som de har gjort i nu 7 år.
Mere end 200 millioner poser chips
De fleste kan nok genkende det klassiske, røde logo, der sammen med de gule, blå og hvide farver pryder den knitrende pose med franske kartofler fra Taffel. Med pladser i over 3000 butikker gennem tiden og på vej mod en kvart milliard solgte poser må det i hvert fald siges, at der er tale om et superstærkt brand.
Dét kombineret med annoncernes unikke lokation ved Netto-indgange landet over udgør en strategisk godt udtænkt kampagne, som hjælper Taffel med at få plads ved julemiddagen hos et bredt udsnit af danskerne. Og især vest for Storebælt – her er det bl.a. knapt 9 ud af 10 nordjydere, der får franske kartofler juleaften, og på Fyn er tallet knapt 8 ud af 10. Så er det jo meget godt, at vores Eurosize-placeringer tæller i alt +2550 plakater fordelt i hele landet.
Skaber synergi til andre kampagnemedier
Brugen af Eurosize-plakaterne spiller i særdeleshed godt sammen med de flotte POS-materialer, som Taffel, Publicis og Nørgård Mikkelsen har skabt, så kampagnen kan køre videre inde i supermarkederne. Her har de også redesignet posens indpakning, så sovsekanden har fået en central plads fremfor snackskålen, der sædvanligvis er afbilledet. Derudover er der lavet video- og billedmateriale, der kan understøtte fortællingen om Taffelchips som en fast del af danskernes jul.
Fastcementerer brandet som en del af julen hos stor målgruppe
Med den brede målgruppe er det desuden en kæmpestor fordel at udnytte den brede dækning, man opnår med Eurosize-plakater. Ugentligt er der over 3 millioner danskere, der slår et smut forbi Netto og handler, så der er altså rigtig mange eksponeringer at hente her.
På den måde får Taffel igen i år kædet deres brand rigtig godt sammen med den ellers søde juletid. Det, synes vi, altså er en stærk strategisk tilgang til en julekampagne, som fortjener et skulderklap.
Kampagnen blev kåret som Månedens Kampagne for december 2023.
Kilder:
Taffel/BT, 2017
Taffel.dk, Estrella, 2023
Index Danmark/Gallup 2022-23
Annoncør
https://www.taffel.dk/
Medier
EurosizePlus
Periode
Uge 50-51 2023
Geografi
National
Bureau
Publicis, Nørgård Mikkelsen