
Red Bull
Red Bull giver vinger til at klare sommerens oplevelser og vinder samtidig fuldt fortjent prisen som Månedens Kampagne for deres flotte rullende reklameunivers, der har prydet det københavnske bybillede i juni måned.
Intelligent medievalg til målgrupper “on the go”
Det overrasker nok de færreste, at yngre mænd er blandt de største forbrugere af energidrikke. Men at de yngre kvinder er et mindst lige så stort forbrugersegment i denne kategori, er der måske ikke helt så mange, der ved. Coops seneste analyse viser faktisk, at de yngre kvinder forbruger op til tre gange flere energidrikke end den gennemsnitlige dansker(!)
Et andet fællestræk, der går igen på tværs af de yngre mænd og kvinder i målgruppen er, at sommeren ikke bliver brugt på afslapning indendørs i sofaen. Sommeren er derimod et frirum, hvor de mange lyse timer bliver brugt udendørs på de oplevelser, som byen tilbyder – fra festivaler til cafe-besøg og EM-bold på storskærm.
Vi antager, at disse målgruppeindsigter har spillet en vis rolle i Red Bulls og Dentsus valg af outdoor som kampagnemedie. For en marketingmæssig præmis, der gælder både yngre mænd og kvinder, er nemlig, at de er blevet svære at nå med de traditionelle, store kampagnemedier som TV, radio, dagblade – og Facebook for den sags skyld. Deres medieforbrug er mere fragmenteret end tidligere generationers, og det sker ofte både “on demand” og “on the go”.
Derfor fremstår Red Bulls og Dentsus valg af busreklame som medie spot on. En af mediets store styrker er nemlig, at det stadig effektivt kan ramme de yngre målgrupper i bybilledet, når de er på vej fra A til B… måske på vej til sommerens næste oplevelse med lidt “flade batterier”?
Unik kreativitet og high impact sikrer maksimal effekt
Langt fra alle annoncører og bureauer formår at kommunikere optimalt på outdoor mediets præmisser, og det kan have stor indvirkning på en kampagnes effektivitet. To klassiske udfordringer, der skal løses i den kreative eksekvering, er 1) om reklamen fanger opmærksomheden tilstrækkeligt, og 2) om afkodningen af afsenderen er enkel og tydelig.
Men her må vi bare sige, at Red Bull og Dentsu ikke bare løser disse udfordringer til UG – de tager nærmest løsningen til “next level”. Medievalget er faldet på den folierede buslangsides store “kanvas”, og hertil er reklamen specialtegnet af kunstneren bag Red Bulls karakteristiske tegnede brandunivers – som har formået at kombinere universet med den lokale geografi, som reklamen og kampagnens unge målgruppe bevæger sig i.
Så udover at “Red Bull giver vinger” til de unges sommeroplevelser i København, er vi også sikre på, at denne unikt eksekverede og skarpt tænkte kampagne giver Red Bull-brandet vinger hos en ellers udfordrende målgruppe, som det kræver noget helt særligt at nå effektfuldt med sin kommunikation.
Endnu en gang stort tillykke til Red Bull og Dentsu med prisen som Månedens Kampagne i juni.
Kilder: Coop Analyse 2024
Annoncør
https://www.redbull.com/dk
Medier
Fuldfolieret bus
Periode
Uge 26-29 2024
Geografi
Hovedstaden
Bureau
Dentsu

