
Rådet for Sikker Trafik
Er du helt sikker?
Alle, der har cyklet i myldretidstrafikken i en stor dansk by, har oplevet, hvor hektisk en oplevelse det kan være. Det kræver næsten Vingegaardsk overblik og Pogacars cykelevner for at komme hurtigt og sikkert frem til sin destination. Og som om trafikken ikke var nok, er cyklisternes egen adfærd også med til at skabe uheld blandt trafikanterne på to hjul.
Derfor kørte Rådet for Sikker Trafik, PONG og Orchestra en stor ”Er du helt sikker?”-kampagne i maj, hvor de venligt og humoristisk nudgede cyklisterne til at huske den gode adfærd – og derved reducere antallet af cykelulykker.
Kampagnen blev eksekveret så gennemført, at Rådet for Sikker Trafik, PONG og Orchestra nu kan kalde sig vindere af titlen som Månedens Kampagne i maj – i ellers knivskarp konkurrence med en række andre stærke outdoor-kampagner denne måned.
Strategisk stærkt valg af specifikke outdoor reklameflader
Når en kampagnes målgruppe er cyklisterne i de store byer, er det rette medievalg altafgørende. For at kunne ramme cyklister kræver det først og fremmest medier, der stadig har evnen til at nå yngre målgrupper effektivt. Dernæst er geografisk segmentering afgørende for at undgå et for højt antal spildkontakter. Netop derfor er valget af busreklamer som et centralt kampagnemedie strategisk rigtig smart.
Helt specifikt er der valgt fuldfolierede bagsider og ikke mindst busboards – de to største og mest iøjnefaldende reklameflader for netop cyklister, da de oftest befinder sig bag eller til højre for busserne i trafikken. Et medievalg, der tydeligt understreger det stærke medieplanlægningsarbejde, der ligger bag kampagnen.
Et kreativt univers der sikrer maksimal synlighed i bybilledet
Det er generelt utroligt svært at fange en yngre målgruppes opmærksomhed. Derudover viser erfaringerne, at løftede pegefingre sjældent er vejen frem, hvis man vil have os danskere til at ændre adfærd. De udfordringer har Rådet for Sikker Trafik, PONG og Orchestra dog løst til perfektion ved at introducere en række karakteristiske cyklister og bringe deres noget tvivlsomme udsagn i fokus i kampagnen.
Og så er hele kampagnens univers som skabt til at sikre optimal synlighed i bybilledet – via et helt distinkt og genkendeligt udtryk med store farvekontraster og enkle, tydelige budskaber.
En gennemført kampagne med imponerende resultater
Med en så gennemført kampagne som denne – helt fra de strategiske overvejelser til den færdige kreative eksekvering – er vi overbeviste om, at den vil skabe effekt. Og resultaterne fra kampagnens første rul viser ganske rigtigt, at Rådet for Sikker Trafik, PONG og Orchestras kampagne også på dette parameter er en vinder:
77 % kampagneerindring
90 % ad liking
Ændret adfærd hos 74 % af målgruppen
Derfor vil vi afslutningsvis endnu en gang ønske Rådet for Sikker Trafik, PONG og Orchestra stort tillykke med den yderst fortjente titel som Månedens Kampagne i maj.
Annoncør
https://sikkertrafik.dk/
Medier
Fuldfolierede bagsider og busboards
Periode
Uge 19-22 2025
Geografi
Storby
Bureau
Orchestra, PONG

