
Ikea
Det længeventede IKEA København slog endelig dørene op for kødbollesultne interiørkunder i august 2023. Til stor glæde for københavnerne er der blevet plads til hele 19.377 kvadratmeter fyldt med MALM, ISTAD, OMAR og FRAKTA lige midt i København ved Dybbølsbro.
IKEA-kampagnen, som er lavet i samarbejde med Dentsu og Marketsquare, har nemlig både kørt på vores fuldfolierede busbagsider i hele København samt en fuldfolieret bus – selvfølgelig med rute forbi det nye cityvarehus. Derudover har man bl.a. også kunnet møde kampagnen på Instagram, hvor de små kvadratiske billeder på samme vis bliver målt op i kvadratmeter for at illustrere størrelsen på det store, nye varehus.
IKEA løb med titlen som Årets Kampagne 2023
En særligt udvalgt jury fra medie- og bureaubranchen har vurderet alle 12 vindere af Månedens Kampagne fra 2023 ud fra fire kriterier: strategi, idé, kreativ eksekvering og effekt.
Voteringen bød på gode faglige diskussioner undervejs, men der var bred enighed blandt jurymedlemmerne om, at IKEA, Dentsu og Marketsquare var fortjente vindere af Årets Kampagne 2023. Kampagnen imponerede især juryen med genial udnyttelse af mediefladen; ved præcis tilpasning til mediet, kreativ udnyttelse af bussens døre som reoler og en letforståelig kommunikation.
Som Thomas Søby Eskildsen, Orchestra formulerer det:
Annoncør
https://www.ikea.dk/
Medier
Fuldfolierede bagsider og fuldfolieret bus
Periode
Uge 33-37 2023
Geografi
København
Bureau
Dentsu, Marketsquare
”Ikea er en vinder fordi, kampagnen på meget fin vis udnytter mediet. Ideen med at vise hvor meget plads der er på buslangsiden og sætte det op imod den plads der er i det nye varehus, er rigtig fin. Derudover er kampagnen opsigtsvækkende og fanger øjet. Endelig er detaljen med skabene der er placeret ved dørene rigtig god og et vidnesbyrd om, at man har tænkt sig godt om ift. at udnytte mediet på bedste vis.”
Kampagne kørte i august måned, hvor det længeventede IKEA København endelig, slog dørene op. Her skabte kampagnens kreative reklamer opmærksomhed i de københavnske gader med både fuldfolierede busbagsider og en fuldfolieret bus – selvfølgelig med rute forbi det nye cityvarehus. Derudover kunne man bl.a. også møde kampagnen på Instagram, hvor de små kvadratiske billeder på samme vis bliver målt op i kvadratmeter for at illustrere størrelsen på det store, nye varehus
”Ikea formåede at skræddersy budskabet til det præcise medie og format. Samt bruge mediet på sin præmis. Og dermed øge effekten af kommunikationen. Ydermere bruger de kreative muligheder, som medie tilbydder – eks. at dørene er reoler m.v. – det er godt og kreativt udført. Jeg tror ikke mange er i tvivl om hvem afsenderen er. Så de har taget mediet seriøst, lavet unikke tekster og kreativer til hvert format, samt sikret synlig afsender.”
– Charlotte Brunskov, Hilmar & Høgsberg
Mixet af reklameformaterne skabte både høj dækning og frekvens igennem hele kampagneperioden. Samtidigt sørgede den kreative tilpasning af reklamerne til hver enkelt medieflade, at hver eksponering skabte en ny oplevelse hos modtageren. Man kunne nemlig ikke helt lade være med at dreje hovedet efter de iøjnefaldende og farverige kreativer rundt i bybilledet.
”De udnytter mediet på dets præmisser. Simpelt og let forståeligt budskab, synligt logo og genial udnyttelse af den kreative flade. Særligt i forhold til de kørte med flere forskellige motiver/størrelser på busserne. Dette giver en super synergi til deres butikker, når man ser deres udstillingsrum. De kommer ud med deres budskab på en kreativ og let forståelig måde.”
– Michael Rohde Nielsen, Face Media
Annoncør
https://www.ikea.dk/
Medier
Fuldfolierede bagsider og fuldfolieret bus
Periode
Uge 33-37 2023
Geografi
København
Bureau
Dentsu, Marketsquare

