Gyldendal Busreklame

Gyldendal

I en tid, hvor både børn og voksnes medievaner er under forandring, og individuel skærmtid fylder mere og mere i hverdagen, skiller Gyldendal og deres kampagne for Jakob Martin Strids bog, Den Fantastiske Bus, sig positivt ud.

Produktet formår nemlig at få modtagerne til at bryde med deres normale forbrugsmønstre, samtidig med at selve reklamen for produktet bryder med den normale brug af mediefladen.

Gyldendal og Den Fantastiske Bus er derfor en yderst fortjent vinder af titlen som Månedens Kampagne i oktober.

Med busmediet kan de ramme hele familien – imens de er sammen

Når du skal købe et produkt som Den Fantastiske Bus, er der ikke bare én beslutningstager. Der er flere – både forældrene og børnene. Wilkes analyse af børns indflydelse på familiernes forbrug viser, at inden for kategorier som netop legetøj/underholdning er børnene ikke bare influenter til købsbeslutningen – de er faktisk beslutningstagerne.

Og mens skærmtid i høj grad er blevet en individuel stund, hvor hvert familiemedlem kigger ned på hver sin skærm, er outdoorreklamer blevet et af de stærkeste medier til at skabe høj dækning og ikke mindst sameksponering hos både forældre og børn.

Gyldendals valg af busreklame som det primære medie for kampagnen er derfor ikke kun oplagt. Det er også et strategisk stærkt valg.

En kampagne i en kreativ liga for sig

På ugentlig basis bliver der sendt kreative og visuelt flotte busreklamer ud på de danske veje – reklamer, der nogle gange kan få os til at dreje hovedet en ekstra gang eller trække på smilebåndet. Men Gyldendals kampagne for Den Fantastiske Bus sætter næsten nye standarder med sin kreative og gennemførte brug af bussen som reklameflade.

Busreklamen er ikke blot spækket med detaljer, den iscenesætter også et møde med alle karaktererne fra bogen. Lige fra hunden Taku, der er ved at falde ud af bussens bagerste dør til katten Spir, der er i fuld gang med at styre bussen.

Mere end bare en almindelig busreklameeksponering

Gyldendal er også gået all-in på at bruge de indvendige reklameflader i bussen, hvor de blandt andet opfordrer passagererne til at dele deres oplevelse med busreklamen på sociale medier.

Derudover lejede Gyldendal bussen til et event, hvor de inviterede københavnske skolebørn med om bord og kørte dem til museet Copenhagen Contemporary, hvor Jakob Martin Strids tegninger til bogen netop nu er udstillet. En event, som selvfølgelig også blev brugt som effektivt content på sociale medier efterfølgende.

Gyldendal har med denne kampagneeksekvering i den grad udnyttet alle bussens muligheder som reklamemedie på flotteste vis – og derfor kan de nu glæde sig over prisen som Månedens Kampagne i oktober. Endnu en gang stort tillykke til Gyldendal og Den Fantastiske Bus.

Kilde: Wilke 2020, Gallup 2022/2023

Annoncør
https://www.gyldendal.dk/

Medier
Fuldfolieret bus, hængeskilte, frontskilt

Periode
Uge 40-42 2024

Geografi
København

Busreklame Gyldendal
Frontskilt Gyldendal