Gevalia
Gevalia bliver en del af julehyggen
Hvilken kaffe byder du uventede gæster? Hvem kan ikke genkalde sig et billede fra Gevalias reklameunivers om gæster, der er dumpet, kørt, brast eller på anden vis dukket uventet op for blot at blive mødt med en kop dejlig, varm kaffe. Reklameuniverset ”Uventede gæster” har siden 80’erne været med til at styrke Gevalias markedsposition og brandkendskab – og det virker stadig.
Det viser deres seneste julekampagne, hvor Gevalia og Havas på kreativ vis har vinklet det velkendte reklameunivers og gjort både brand og produkt aktuelt i julen. Samtidig har de med valget af strategisk placerede POS-reklameflader sikret optimal synlighed, netop når danskerne skulle handle til de mange besøg og hyggestunder, som julen bringer med sig.
Derfor er Gevalia (og Havas) fuldt fortjent kåret som Månedens Kampagne i december.
Et velkendt univers – hold fast i dét, der virker
Kampagneidéen til “Hvilken kaffe byder du uventede gæster?” opstod allerede i 80’erne og tog udgangspunkt i danskernes gæstfrihed og tradition for altid at byde på en kop kaffe, når der kommer gæster.
Den første tv-reklame i konceptet udkom i 1991 og viser en mand, der styrketræner hjemme i sin lejlighed og løfter en meget tung vægtstang. Gulvet giver efter, han braser igennem og kommer på uventet besøg hos den kvindelige underbo, som sidder og drikker kaffe.
Succesen var hjemme, og herefter er der kommet utal af nye kreative variationer af reklameuniverset – ikke mindst decembers vinderkampagne.
Julen kalder på hygge, gæster – og kaffe
I anledning af julen, hvor det er koldt og mørkt udenfor, hyggen er i høj kurs, og vi samles mere, har Gevalia og Havas på kreativ vis vinklet og tilpasset deres univers til julen.
Helt konkret kører de POS-reklamer med Eurosize plakater foran Netto-kædens butikker, der viser et billede af en julepyntet stue, hvor kaffekanden er sat frem sammen med en tallerkenfuld småkager til julemanden. Når du går forbi plakaten, kan du nemlig se julemandens silhuette dukke op i baggrunden sammen med spørgsmålet: ”hvilken kaffe byder du uventede gæster?”
For imens de i USA stiller ”milk and cookies” frem til julemanden, stiller vi i Danmark selvfølgelig Gevalia og småkager frem til ham, når han kommer dumpende ned gennem skorstenen.
Strategisk placering flytter salg
Med en strategisk smart placering lige ved indgangen til Netto får Gevalia sikret sig en masse relevante eksponeringer lige inden, der skal købes ind til julen. Ugentligt er der over 3 millioner danskere, der slår et smut forbi Netto og handler, så der er altså rigtig mange eksponeringer at hente her. Og når Gevalia samtidig sørger for at kommunikere deres brand klart og tydeligt flere steder på plakaten, er der stor sandsynlighed for at være top-og mind, når der handles.
Vi tror i hvert fald på, at kampagnen med sin kombination af et velkendt reklameunivers, juleaktualitet og et strategisk stærkt medievalg har flyttet top-of-mind kendskab og resulteret i, at der er kommet ekstra mange poser Gevalia kaffe i kurvene og kanderne til julens sammenkomster.
Stort tillykke til Gevalia og Havas med prisen som Månedens Kampagne i december.
Kilder: Gevalia: https://www.gevalia.dk/om-gevalia/reklamehistorie/ og Index Danmark/Gallup