Fynske Bank

Fynske Bank

Banker har ry for at være kedelige og tale i et sprog, som de færreste forstår – og hvad interessant er der egentlig ved, at en ukendt fynbo er flyttet ind i Aarhus? En hel del faktisk, og det kan Fynske Bank og Nørgård Mikkelsen tage al æren for. Deres kampagne for den nye filial i Aarhus er nemlig den fortjente vinder af prisen som Månedens Kampagne i maj.

En gennemtænkt lokal mediestrategi

Alle har brug for en bank, samtidig overvejer en tredjedel af alle danskere faktisk at skifte bank inden for et år. Derfor er Fynske Banks demografiske målgruppe ekstremt bred. Til gengæld skulle denne kampagne udelukkende fokusere på åbningen af en ny Aarhus-filial, hvilket pludselig giver en ekstremt afgrænset geografisk målgruppe.

En præmis, der stiller store krav til en kosteffektiv medieplanlægning, da de fleste medier ikke kan målrettes tilstrækkeligt. Eller fordi målretningen gør mediets reelle kontaktpris uhensigtsmæssig høj grundet segmenteringsomkostninger og for mange spildkontakter.

Med outdoor marketing som kampagnens bærende medier har Fynske Bank og Nørgård Mikkelsen dog løst denne medieudfordring til UG. Kampagnen er nemlig nået ud til 86% af alle i Aarhus Kommune udelukkende via busreklamerne. Dét til en CPM, der sikkert samtidig er blandt medieplanens laveste, da den geografiske segmentering er 100% præcis og uden ekstra omkostninger. Der ligger altså i vores optik en optimal medieplanlægning bag at benytte busmediet til at gøre aarhusianerne opmærksomme på, at Fynske Bank er flyttet ind i smilets by.

Den svære lokale balancegang eksekveret til perfektion

Stærk eksekveret markedsføring formår effektivt at flytte modtagernes opfattelse af afsenderen et skridt eller to i den rigtige retning. Men indenfor bank-kategorien er det ikke en nem opgave, da bankernes image er mildest talt svingende hos forbrugerne. Derudover kan det være en svær kreativ øvelse at udforme en kampagne, der appellerer stærkt og vedkommende til alle modtagere, når fællesnævneren stort set kun er geografien.

Fynske Bank og Nørgård Mikkelsen har i vores (og alle de aarhusianere vi har forhørt os hos) øjne dog ramt hovedet på sømmet med denne kampagne. De har nemlig formået at tale ind i den helt særlige humor med masser af glimt i øjet og en god portion selvironi, som aarhusianerne er kendt for. Samtidig styrkes leveringen af kampagnens budskab af, at man kreativt har benyttet folkekære, aarhusianske lokationer som gennemgående kreativt omdrejningspunkt.

Fynske Bank er hverken kedelig eller svær at forstå

Selvom præmisserne for at lykkes med denne kampagne har været udfordrende på flere fronter – så er vi slet ikke i tvivl om, at Fynske Bank og Nørgård Mikkelsen har formået at gøre effektivt opmærksom på, at Fynske Bank med deres nye filial er lokalt forankret i Aarhus – og ikke mindst, at de er en bank, som hverken er kedelig eller taler et sprog, de aarhusianske bankkunder ikke forstår. Tværtimod.

Kilder: Fremtidens Finans 2023, Gallup Indeks DK, Megafon/TV2

Annoncør
https://www.fynskebank.dk/

Medier
Fuldfolierede bagsider

Periode
Uge 17-25 2024

Geografi
Aarhus

Bureau
Nørgård Mikkelsen

Bus Meny
Meny busreklame