Gyldendal Busreklame

Bryggeriet Vestfyen

Hvornår har du sidst smagt en Jolly? 

Verden, som vi kendte den, er blevet vendt på hovedet. Vi danskere aner pludselig ikke, om vores amerikanske allierede er vores venner eller fjender – da der bliver truet med alt fra militærinvasion af Grønland til toldkrig på danske varer i USA.

Derfor synes Bryggeriet Vestfyen, at det var på sin plads lige at spørge danskerne: ”Hvornår har du sidst smagt en Jolly?” For at få spørgsmålet ud til flest mulige danskere, brugte de busreklamer som medie – og det gjorde de faktisk så godt, at kampagnen fuldt fortjent nu kåres som Månedens Kampagne i april.

 

Kan man egentlig lave effektiv ”newsjacking” på busreklamer?

Det må de have spurgt sig selv om i marketingafdelingen hos Bryggeriet Vestfyen, da de besluttede sig for at ville tappe ind i den ”boykot amerikanske varer”-strømning, som gjorde sit indtog hos de danske forbrugere. Heldigvis for dem endte de med at udvælge netop busreklamer som et strategisk vigtigt medie til bryggeriets store marketingsatsning.

Busreklamerne skabte ikke kun massiv opmærksomhed i bybilledet overfor de danske forbrugere – de endte med at give massiv PR både i Danmark og udlandet, og derigennem fik kampagnen endnu flere eksponeringer end dem, reklamerne opnåede i trafikken.

 

Både nationale og internationale medier samt anerkendte fagpersoner har været interesseret i og omtalt kampagnen. Vi får henvendelser fra folk, der har set reklamerne på busserne, både forbrugere, kunder, butikker og restauranter. Vi har tidligere brugt andre former for outdoor, men det har givet en anden effekt med busreklamerne. Dét, at de bevæger sig rundt, gør mediet mere levende og betyder, at forbrugerne tager imod budskabet på en anden måde

–    Thomas Lindegaard, Senior Brand Manager Bryggeriet Vestfyen

Knivskarp kreativ ide eksekveret til UG

Når trafikanterne har set den ”cola-røde” bus komme kørende, har det helt sikkert overrasket mange, at det var Jolly Cola, der var afsenderen og ikke en verdenskendt amerikansk ”storebror” på markedet. Derudover er busreklamens idé og kreative eksekvering knivskarp i forhold til at leve op til kriterierne for god outdoor reklame. Fængende visuelle blikfang, let afkodeligt budskab, tydelig afsender. Og når reklamen samtidig formår at få modtageren til både at trække på smilebåndet og lynhurtigt forstå den politiske agenda, der tales ind i – så har man har ramt den kreative eksekvering af sin busreklame til UG.

 

13-dobling af salget af Jolly Colaer

Som nævnt har effekten af kampagnen været massiv opmærksom både hos de danske forbrugere og udenfor landets grænser. Men det er ikke kun opmærksomheden omkring Jolly brandet, der er steget på baggrund af kampagnen. Bryggeriet Vestfyen har i supermarkedskæderne oplevet op til en 13-dobling af salget af Jolly Colaer.

Stort tillykke til Bryggeriet Vestfyen med de stærke resultater og ikke mindst prisen som Månedens Kampagne i april.

 

Annoncør
www.bryggeriet-vestfyen.dk/jolly-cola

Medier
Fuldfolieret højreside og bagsider

Periode
Uge 13-18 2025

Geografi
København, Aarhus, Aalborg
og Odense

Busreklame Gyldendal